Artykuły

OSTEOPOROZA – jak jej zapobiec ?

osteoporoza_ladiesgymOsteoporoza została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za chorobę cywilizacyjną. W Unii Europejskiej z powodu osteoporozy co 30 sekund dochodzi do złamania. A można im łatwo zapobiec. Wystarczy dbać o odpowiednią ilość wapnia, witaminy D i białka w diecie, a także – o codzienny ruch. Z wiekiem kości stają się coraz bardziej porowate i kruche. To normalne. Ale część z nas ma je tak słabe, że nawet banalny upadek grozi skomplikowanym złamaniem. Najmocniejsze kości mamy w wieku 20-25 lat. Ten stan utrzymuje się jeszcze przez ok. 10 lat.

Potem kości zaczynają tracić średnio 1 proc. masy rocznie. Tempo ich demineralizacji może jednak być szybsze, np. u kobiet po menopauzie. Naturalne procesy osłabiania tkanki kostnej przyspiesza niedobór wapnia w organizmie. Gdybyśmy przekroili kość, jej wnętrze przypominałoby gąbkę. Właśnie dlatego tę jej część nazwano substancją gąbczastą. Otacza ją kość zbita. Ważnym składnikiem obu części jest siatka kolagenowa z kryształami soli wapnia. Gdy sieć kolagenowa staje się nieregularna, rzadka i jednocześnie maleje w niej zawartość związków wapnia, oznacza to spadek masy kostnej i rozwój osteoporozy (zrzeszotnienia kości).

Kość staje się krucha, porowata, lekka. Obniża się gęstość tkanki kostnej, jej wytrzymałość na czynniki zewnętrzne (łatwo o złamania) oraz obciążenie związane z nadwagą czy otyłością. Osteoporoza dotyczy tak kobiet, jak mężczyzn. Jednak u panów proces ten rozpoczyna się 10-15 lat później. Przez wiele lat osteoporoza nie daje objawów. Często jej pierwszym sygnałem jest złamanie kości podczas niegroźnego z pozoru upadku. Co sprzyja osteoporozie? Płeć – 6-8 razy częściej chorują kobiety niż mężczyźni, wiek (po 50. roku życia), późna pierwsza miesiączka, wczesna menopauza, częste porody w krótkich odstępach czasu, budowa ciała (bardzo szczupła lub otyła), dieta uboga w wapń i wit. D, używki – palenie oraz alkohol oraz unikanie aktywności fizycznej.

Jeśli chcemy zadbać o swoje zdrowie i uniknąć osteoporozy lub jej wcześniejszej fazy – wystarczy ćwiczyć minimum 2 razy w tygodniu z niewielkim obciążeniem i zadbać, aby nasza dieta była bogata w wapń, witaminę D oraz białka. Tego typu profilaktyka jest także pomocna już w trakcie choroby, gdyż pomaga w zatrzymaniu postępowania dolegliwości. Warto się więc zastanowić, ile jest warte dla nas nasze zdrowie i reagować póki nie jest za późno.